sunnuntai 15. joulukuuta 2013

15. luukku

Hei,
Tänään on kolmas adventtisunnuntai ja saa polttaa jo kolmea kynttilää.
Emäntä tykkää kuunnella joululauluja cd:ltä tai jouluradiota netin kautta, sieltä voi valita mitä kuuntelee.
Eilen aamusta emäntä lähti katsomaan tonttuja naapurin emännän kanssa. Minä tietysti hyppäsin kassiin piiloon ja läksin mukaan, toiveena tällä kertaa tavata tuttuja. Ensin mentiin siihen uuteen isoon kauppaan joka avattiin ihan meidän lähelle. Juoksentelin pitkiä käytäviä pitkin, enkä nähnyt yhtään tonttua. Sitten kävimme joen rannalla, jossa on Hiljan piha. Siellä oli Joulupukki poron kanssa, kerroin hänelle Nestorin antamasta tehtävästä ja siitä kuinka minua vaivaa, että jospa en vaikka huomaakkaan sitä "jotain". Pukki naurahti minulle ja sanoi minun kyllä huomaavan sitten, kun sen aika on. Siihen oli minun tyytyminen, sillä pukin piti jatkaa matkaa porollaan.
Vielä kävimme eräällä koululla, jossa oli joulumarkkinat. Siellä oli hurjan paljon hyviä tuoksuja, oli hienoja piparitaloja, kakkuja, karkkia ja vaikka mitä. Minua alkoi väsyttämään kesken matkan ja nukahdinkin auton hurinaan, kun palasimme kotiin päin. 
Kotona olikin sitten miettiminen, että miten pääsen sisälle.... No, kyllähän tonttu keinot keksii.. *tirsk*
Sisällä vastaan tuli huumaava tuoksu. Tuoksu tuli liedeltä, niinpä pomppasin sinne...
Onneksi en ihan pudonnut kattilaan, jossa oli epämääräisen näköistä mössöä, mutta tuoksu oli silti aivan ihana. Jotain tuttua siinä oli, kun vaan muistaisi mitä.. Sitä emäntä siinä aikansa hämmenteli, sekoitti siihen lisää ainakin jauhoja ja sitten laittoi jääkaappiin. Höh sanon minä, täytyy sitä ainakin käydä vielä maistamassa tässä illalla...
Mutta nyt väsyttää päivän touhut, taidan hieman levätä. Hei huomiseen!

Lapin pukki puhuu

Terveisiä, lapsukainen,
Lapin tähtitaivaan alta!
Mull’ on sulle tuliainen
-vaieta en enää malta.
Tääll’ on pieni käärö mulla
hymyä ja hyvää tuulta.
Siinä vasta aarre sulla:
sipaiset vain sillä huulta.
Kaikille voit siitä jakaa
onnea ja riemumieltä.
Mörrökölli suurin, vakaa
kirvoituksen löytää sieltä.
Sulje silmäs – annan sulle:
lahjan sielunsoppeen siirrän;
sydämesi avaa mulle,
hyvän tahdon sinne piirrän.
– Eero Salola -













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sukkia, sukkia

 Heips, Vielä ei ole ollut niin lämmintä, että patiolla olisi tarjennut neuloa. Takatalvi on tuonut tullessaan välillä räntää, vettä ja lunt...