sunnuntai 1. joulukuuta 2013

1. Luukku

Hei,
Onko siellä ketään?
Minun nimeni on Topias, kaikki ystäväni kutsuvat minua Topiksi, olen kotitonttu.
Olen asunut tässä talossa jo aika kauan, en ihan tarkkaan muista, kuinka kauan. Auttelen aina pienissä asioissa mielelläni, esimerkiksi järjestelemällä tavaroita. Isäntäväki kun jättää aina välillä tavaroita minun kulkureitilleni, joten niitä täytyy sitten välillä siivoilla "omille" paikoilleen. Aamuisin se saattaa aiheuttaa heille hieman päänvaivaa.. "tirsk"
Ystäväni, joulutonttu Nestori, antoi minulle tärkeän tehtävän. Minun pitäisi seurailla isäntäväen puuhia ja raportoida sitten hänelle, varsinkin miten "se" tulee hiipimällä taloon. Minä en ymmärtänyt yhtään mitään, kuka "se" ja milloin ja mistä tulee. Minä kuulemma huomaan kyllä sen tulon, no täytyy odotella.
Tänään on kuulemma 1. adventtisunnuntai ja silloin kuuluu polttaa yhtä kynttilää. Yritin kuunnella miksei saisi polttaa useampaa, mutten kuullut. Sen verran kuulin, että silloin aloitetaan jouluun valmistautuminen.
Siitäköhän se johtuu, että tiskipöydälle ilmestyi epämääräinen kasa kaikkea...
Yritin kurkkia ja ihmetellä, mitäköhän kohta tapahtuu. Siinä sivussa meinasin polttaa partakarvanikin, kun en huomannut kuumaa liimaa. Hmmmm, miten voi olla kuumaa liimaa....
Aikani kun seurailin niin tälläinen kranssi oli valmis ripustettavaksi ulko-oveen.
Toivottavasti kestää tuulessa, niin kova myräkkä oli yöllä. Nyt täytyy jatkaa touhuja, nähdään huomenna!

Suippolakki, harmaa takki,
pitkä parta, naurusuu.
Punasukka, harmaa tukka,
kasvot pyöreät kuin kuu.

Kengän kokka, pystynokka.
piipunpätkä verraton.
Housut harmaat, silmät armaat,
kenpä arvaa ken tuo on?

Tekee työtä kaiken yötä,
joulukiire hällä on.
Ei oo ukko suuren suuri,
joko arvaat, ken tuo on?

-A. Hiilimies-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sukkia, sukkia

 Heips, Vielä ei ole ollut niin lämmintä, että patiolla olisi tarjennut neuloa. Takatalvi on tuonut tullessaan välillä räntää, vettä ja lunt...